Varför vatten är ännu viktigare vid en low-carb diet!

Det är sant, vatten är ännu viktigare om du ger dig på low-carb dieten! Här är varför...

Att dricka vatten är viktigt generellt och men att dricka tillräckligt med vatten är ett måste under en diet. Men innan vi fördjupar oss för mycket så börjar vi med varför det blir så viktigt vid just en 'low-carb' diet. 

När vi äter mycket kolhydrater tenderar vi att behålla mer vatten i kroppen. Det beror på att för varje 1 g kolhydrater du lagrar, lagar du i genomsnitt 4 g vatten.

Men genom att eliminera kolhydrater från kosten drar vi ut överflödig vätska från vårt system ganska snabbt (vilket innebär att vi urinerar mycket). Det är därför vi märker snabbare resultat från en low-carb diet. Den första delen vikt vi tappar består till största del av vatten.

Men medan vi älskar när vi slimmar ner och att det sker fort, har vi tagit på oss ett ansvar att dricka mer. Men oroa dig inte, att dricka mer kommer inte att göra att du återfår den vikt som du tappat. Faktum är att om du dricker mycket vatten, ser du till att vattenvikten inte kommer tillbaka!

Att dricka tillräckligt med vatten och se till att du håller dig hydrerad har andra fördelar:

  • bättre matsmältning,
  • högre energinivåer,
  • föryngrande effekt på huden.

Förhindrar:

  • ett långsamt lymfsystem och svullnad,
  • eller att hamna i en viktnedgångsplatå

Och minimerar:

  • Symptom av ketoinfluensan.

Hur mycket ska du dricka och vad mer kan du göra?

Vattenlösliga vitaminer och mineraler, inklusive kalium, natrium, magnesium och klorid, lämnar kroppen via urin eller via svett när du svettas mycket. Tekniskt sätt handlar det inte bara om att inte dricka tillräckligt. Det är kombinationen av två saker: Förlusten av vatten och elektrolyter som lämnar kroppen tillsammans med vattnet.

På grund av detta rekommenderar många nutritionister:

  • drick minst 2 liter om dagen,
  • tillsätt 1 till 3 glas vatten om du fortfarande är törstig,
  • lägg till en dryck med elektrolyter om du känner dig supertörstig,
  • öka mängden salt som används i recept om du känner att vattnet bara rinner genom dig.

Och nu till det du väntat på: Varför det är viktigt att dricka mer under en diet.

Det är mycket troligt att du har hört talas om den negativa effekt som viktnedgång kan  ha på vår hälsa. Detta beror på att toxiner som lagrats i vår fettvävnad släpps ut när fettet bryts ner

Toxiner från luft, vatten, bearbetade livsmedel och ohälsosamma vanor som lagrades i fetter kan vara överväldigande för kroppen när de börjar flyta genom blodomloppet.

Viss forskning säger till och med att i fall av överskott av toxiner kan kroppen börja skydda sig själv genom att skapa nya lager av fett för att kunna spola ut några gifter.

Drick vatten för att rena kroppen och gå ner i vikt snabbare

Du kan hjälpa din kropp att göra sig av med toxiner genom att göra bättre matval och äta tillräckligt med fiber - och dricka mer vatten!

Det är det mest effektiva sättet att rengöra kroppen och en viktig del i viktminskningsprocessen.

Vatten stöder dina rengöringsorgan: levern och njurarna. En tillräcklig mängd vatten i ditt system gör det lättare för levern att ta upp gifter från blodomloppet och omvandla dem till vattenlösliga ämnen som kan utsöndras i urinen.

Hur gör man en rutin av att dricka tillräckligt med vatten?

Om du vill se till att du dricker tillräckligt med vatten och att du fortsätter med det, prova dessa tips: 

  • Lägg till en påminnelse varje timme.
  • Förvara en stor vattenflaska eller kanna på skrivbordet, hemma eller på jobbet.
  • Se till att du alltid har åtminstone lite vatten med dig.
  • Tillsätt citron eller mynta i vattnet för att uppmuntra dig att dricka vattnet.
  • Drick ett glas vatten först på morgonen, det hjälper dig att vakna också!
  • Förvara ett glas vatten i badrummet. Varje gång du tvättar händerna, drick lite vatten!

Produkter för dig

MINSKAR VÄTSKEÖVERSKOTT
-58%
Specialpris 249,00 kr Ordinarie pris 598,00 kr
Visa produkt